A Magyarországi Görögök Országos Önkormányzata és a Manolisz Glezosz 12 Évfolyamos Kiegészítő Görög Nyelvoktató Iskola által megszervezett görög nyári hagyományőrző tábor 2017 nyarán Görögország Tsaf Tsouf Express gyermektáborában zajlott 2017. június 20 – 30. között.

A tábor Chalkidiki félszigetének második, Sithonia nevű lábán található Lagomandra település közelében egy hegy oldalában. Két éve működik a 240 gyermek fogadására alkalmas tábor, mint a Tsaf tsouf tábor kistestvére.

Magyarországról 2017. június 20-án indultunk el autóbusszal, 69 gyermekkel, akik 7 – 14 év közöttiek, és 6 felnőtt kísérővel. A gyerekek nagyrészt a Manolisz Glezosz 12 Évfolyamos Görög Nyelvoktató Iskola tanulói voltak, de 15 tanuló érkezett a Nikosz Beloiannisz Általános Iskolából is.

A táborba éjjel érkeztünk meg, ahol nagy szeretettel fogadtak bennünket. Köszönettel tartozunk a tábor minden dolgozójának, a táborvezető Babisnak, a helyettesének, Margaritának, aki a mi közösségünk vezetője is volt, akik kedvesen és készségesen álltak mindig a rendelkezésünkre, Ziszisznek és Krisztinának, az úszómestereknek, a többi közösség vezetőinek, a szórakoztató személyzetnek, Nikosznak, a szakácsnak, aki minden nap finom ételekkel kényeztetett minket, Margaritisz doktor úrnak, aki türelmesen és lelkiismeretesen kezelte minden bajunkat, Mariosznak, az éjjeliőrnek, aki türelmesen próbálta alvásra bírni az éjszakai baglyokat, és aki mindig rendelkezésünkre állt sofőrként is, a kedves takarítóknak, konyhásoknak, önkénteseknek, és mindenkinek, aki igyekezett megszépíteni az ott eltöltött 9 napot.

Hamar beilleszkedtünk a tábor életébe. Mint legkésőbb érkezett csoportnak, nekünk is nevet kellett választani, méghozzá olyat, amelyben egy tengeri állat és egy szín szerepel. A másik két csoport neve Ippokample (Kék csikóhal) és Kalamavri (fekete tintahal) volt. Rövid gondolkodás után a Glaroz (rózsaszín sirály) nevet választottuk. A csapatunknak zászlót is készítettünk, akárcsak a többiek, amit minden rendezvényre magunkkal vittünk, még a tengerpartra is.

Egy átlagos napunk fél 9-kor kezdődött, ekkor volt az ébresztő, ezt követte a reggeli torna, majd fél 10-kor a reggeli. Fél 11-kor mentünk a tengerpartra fürödni, ami 100 m-re volt a tábortól, lefelé. Mivel hegyoldalon van a tábor, csak felfelé és lefelé tudtunk közlekedni. A tengeren fél 1-ig voltunk. Itt nemcsak fürödtünk, hanem volt lehetőség légváras csúzdázásra, kajakozásra, voltak játékos vetélkedők, és mindig volt közös tánc is a tengerben és a tengerparton. Ezt követte a zuhany, átöltözés, majd fél 2-kor az ebéd. Ebéd után csendes pihenő volt 3 és 5 óra között. Negyed 6-tól volt az uzsonna, majd 6 és 7 óra között különféle csoportos tevékenységeket végeztünk, szobánként mindig mást, ahova épp beosztottak minket. Volt köztük sport (futball, kosárlabda, röplabda, tollaslabda, pingpong, íjászat, túlélő pálya, cselgáncs), tánc, kézműves tevékenység és medencézés is, ami a legnépszerűbb volt a melegben. A délutáni tevékenységek olykor vetélkedő formát is öltöttek. Sorversenyeken vettünk részt, illetve iskolánk egyik tanulója, Papavramidis Konstantinos megnyerte a tábori tavli versenyt, másik tanulónk, Chrisostomidis Charalambos pedig második lett a sakkbajnokságon.

7 óra után szabadidő volt, fél 9-kor volt a vacsora, majd fél 10-től 11-ig az esti szórakoztató programok következtek a tengerre néző tábori szabadtéri színházban. Ennek keretében voltak játékos vetélkedők, táncbemutatók, ki mit tud, filmvetítés, karnevál stb. minden este mással készültek a vendéglátók. A műsorokon, vetélkedőkön aktívan részt vettek a Glaroz csapat tagjai is. Egyik este a Zorbát mutatták be, a Ki mit tud? alkalmával pedig a bűvészmutatványtól kezdve a break táncon és szambán át a balettig sokféle tehetség csillantotta meg tudását. Az este mindig közös tánccal zárult. Éjjel fél 12-kor zárult a nap.

A megszokott tábori programot kirándulásokkal tettük változatosabbá. Kétszer kirándultunk Neos Marmaras szép kis kikötővárosába, ahol a gyerekeknek lehetőségük volt ajándékokat vásárolni. Egész napos kirándulásunkon Athos hegy mellett hajókáztunk, megnéztük a kolostorokat a hajóról, etettük a sirályokat, sétáltunk és vásároltunk Ouranoupoli kikötővárosban, amely a szerzetesi köztársaság határvárosa, visszafelé pedig élveztük a néptáncbemutatót a hajón. Egy másik nap Bourbourou településről induló 2-3 órás kajaktúrán vettek részt a gyerekek, áteveztek egy szemben lévő szigetre, ahol kaptak gyümölcsöt és üdítőket, fürödtek a tengerben, majd visszaeveztek. A vállalkozó kedvű és kellően edzett fiatalok gyalogtúrán és részt vehettek. A táborvezető Babis vezette a túrát, mely du. 5 órakor indult. 15 km-t gyalogolva fel és le, átkeltek a hegy túloldalára, ahol megfürödtek a tengerben.

A mozgalmas napokat búcsúest zárta, ahol bepillantást nyújtottunk a magyarországi görögök és a két iskola életébe, melyet a tábor lakói érdeklődéssel hallgattak.

A 10 napos táborozás jó alkalmat nyújtott arra, hogy a gyerekek jobban megismerjék egymást, új barátságok, szerelmek szövődtek nemcsak a két iskola, hanem az anyaországi gyermekek és a mi gyerekeink között is. Remélem, mindenki jól érezte magát, élményekkel gazdagon tért haza, és jövőre is lesz lehetőség görögországi táborozásra a Tsaf tsouf Express táborában.