Knossos

A Manolisz Glezosz Iskola 31 tanulója és 4 pedagógusa indult el Kelet-Krétára, a Heraklionhoz közel fekvő Stalida nyaralófaluba, hogy ott töltsenek egy hetet, és jobban megismerjék Kréta földrajzi tájait és népszokásait.

A tanulók életkora 10 – 16 év között mozgott. A tanulókat iskolánk 4 pedagógusa kísérte el az útra, Galidou Christina, Mokka Pinelopi, Tori Ourania és Vengrinyák Edit. A nagy életkorbeli különbségek miatt a tanulók kisebb baráti körökre oszlottak. Nehézséget okozott az a tény, hogy két különböző apartmanban laktunk, a többség a Dimitriszben, néhányan pedig az Eleni apartmanban. A reggeli és a vacsora a Stalis szálloda éttermében volt, svédasztalon bőséges választékot kínáltak számunkra. A tengerhez közel laktunk, és három napon keresztül fürödtünk. A tanulók kedvét nem szegte a tény, hogy a tenger hullámokat vetett, élvezettel fürödtek, mindig a helyi úszómesterek figyelme által kísérve. Eseménnyé vált a jelenlétünk a kis faluban, rövid idő alatt mindenki megismert minket, tudták, kik vagyunk.

Három kiránduláson is részt vettünk. Az első alkalommal a sziget belsejébe kirándultunk, meglátogattunk egy régi monostort egy kis festői templommal. A monostor belseje jelenleg múzeum, ahol a látogató megcsodálhatja a monostor működése idején használatos vallásos tárgyakat csakúgy, mint a jellegzetes hagyományos edényeket és bútorokat, amelyeket a krétai vidék otthonaiban használtak. Kréta tele van olajfákkal, az olajtermelés alapvető megélhetési tevékenység a krétaiak számára, így meglátogattunk egy olajütőt is, ahol a tulajdonosok bemutatója kapcsán a tanulók bepillantást nyerhettek az olívaolaj előállításának folyamatába, valamint hagyományos kétszersültet kóstolhattunk különféle fűszerezésű olívaolajjal és olívabogyóval. Az első kirándulásunk Krassi falu meglátogatásával zárult, ahol láttunk régi házakat és kávézókat, valamint megkóstoltuk a krétai konyha hagyományos ételeit a falu főterén egy hatalmas platánfa árnyékában. A következő napon meglátogattuk a knossosi palotát,  a minószi kultúra szimbólumát, ahol a nagy meleg ellenére a tanulók érdeklődéssel követték nyomon az ókora palota helyiségeit bemutató idegenvezetést. Ezt követően sétáltunk Heraklion városában, és megtekintettük a Régészeti Múzeum gazdag és érdekes kiállítási tárgyait. A harmadik kirándulós napon Agios Nikolaos városába látogattunk, sétáltunk a város festői utcáin, valamint elhajókáztunk a történelmi Spinalonga szigetére, amely leprás betegeket fogadott 1905 – 1957 között, akik elszigetelten éltek ott, és megpróbálták megszervezni az életüket úgy, hogy minél élhetőbb legyen. Ezután megálltunk fürödni és a hajóról beugrálni Kréta kristálytiszta vizébe, a gyerekek nagy örömére.

Esténként sétáltunk a faluban és különféle játékokat játszottunk a szálláson. A gyerekek pantomimot, kártyajátékokat, story cube-ot játszottak. Velünk voltak a Helidonaki táncegyüttes tagjai is, akik az egyik este nagy kedvvel mutatták be nekünk a repertoárjukat, majd egyszerűbb görög táncokra tanították a kisebb tanulókat.

Július 11-én éjszaka értünk vissza Budapestre, tele szép élményekkel és új ismeretekkel a sziget földrajzáról, történelméről és szokásairól.